Voka – Kamer van Koophandel Kempen betreurt de negatieve aandacht van de jongste weken voor de nieuwe containerterminal Antwerp East Port in Grobbendonk.

‘Antwerp East Port is een enorme troef voor onze regio’, zegt Jan Hendrickx, algemeen directeur van Voka Kempen.

‘Op korte termijn zorgt deze site voor tientallen nieuwe banen, op middellange termijn zal de containerterminal honderden jobs creëren. Deze jobs mogen we niet in gevaar brengen omwille van individualistische motieven.’

Een aantal mensen die in de buurt van de industriezone Beverdonk wonen hebben zich verenigd in een actiecomité en klagen over geluidsoverlast en lichtpollutie. ‘Wij begrijpen dat buurtbewoners gesteld zijn op rust en zo weinig mogelijk hinder willen ondervinden van een industriële activiteit’, vertelt Hendrickx.

‘Onze bedrijven begrijpen dat en zijn altijd bereid om de dialoog met hun buren aan te gaan. Toch pleit Voka Kempen voor een tolerantere instelling van de samenleving in het algemeen en van deze buurtbewoners in het bijzonder. Iedereen wil graag een job dicht bij huis. Lekker makkelijk: geen files, minder stress, weinig tijdverlies ’s ochtends en ’s avonds. Maar wanneer een bedrijf zich dan vestigt op een daarvoor specifiek geselecteerde zone in de buurt, dan willen diezelfde mensen de bedrijvigheid onmiddellijk gaan indijken.

Dat is natuurlijk niet eerlijk en ook niet leefbaar voor onze bedrijven. Als we in de Kempen onze concurrentiekracht en onze jobs willen vrijwaren, dan zullen we toch met z’n allen ons steentje moeten bijdragen en bereid zijn een deel van de publieke lasten te dragen.’

Troef voor de regio
Voka Kempen hoopt dan ook dat het regionaal bedrijventerrein Beverdonk de kans zal krijgen om haar volledige economisch potentieel te benutten. ‘Het terrein is in het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen geselecteerd als economisch knooppunt binnen het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA)’, zegt Liesbeth Wellens, adviseur mobiliteit en logistiek bij Voka Kempen.

‘Dat zijn bindende bepalingen waar de hele Vlaamse regering zich destijds achter schaarde.’ De ENA-zone in Grobbendonk is een enorme troef voor onze regio. Door de strategische ligging tussen de haven van Antwerpen en het hinterland is Antwerp East Port de ideale plek om uit te groeien tot Europees verdeelcentrum. ‘Jaarlijks worden er in de haven van Antwerpen acht miljoen standaardcontainers geladen en gelost’, weet Wellens.

‘Deze containers moeten de haven vlot kunnen bereiken en verlaten. Omdat Antwerp East Port net buiten de congestiegordel rond Antwerpen ligt is het de ideale plek om volumes te consolideren en de overslag van binnenschip naar vrachtwagens - en omgekeerd - te doen. Bedrijven zullen zich vestigen op het industrieterrein en gebruik maken van de terminal.’

Welvaart
Deze activiteiten zullen rechtstreeks en onrechtstreeks goed zijn voor honderden nieuwe jobs in de Kempen. ‘Op die manier zal Antwerp East Port een belangrijke bijdrage leveren aan onze Kempense welvaart’, besluit Hendrickx.

‘Maar om dit te kunnen realiseren moet het bedrijventerrein en de terminal zich wel optimaal ontwikkelen. De bedrijven die er zich vestigen moeten de normale economische activiteiten die samengaan met de logistieke sector kunnen ontplooien.’